BMW Serii 8 – porównanie 840d z M8

Jeżeli chcielibyśmy pokazać to, co najlepsze w marce BMW, w pierwszej kolejności trzeba po prostu wspomnieć o serii 8. To sportowe coupe ma tak naprawdę wszystko, czego potrzeba samochodowi z tego segmentu – wyjątkowa linia nadwozia, szeroka gama silnikowa, świetne wyposażenie i ogromne wrażenie na ulicy. Czego tak naprawdę chcieć więcej? Dzisiaj mamy zamiar porównać dwa warianty tego auta – 840d oraz słynne M8.
BMW Serii 8 – historia modelu
Bez wątpienia historię BMW Serii 8 możemy uznać za dosyć burzliwą. Po raz pierwszy samochód z tej gamy modelowej mogliśmy ujrzeć w 1989 roku, a więc już ponad 30 lat temu. Wtedy też na Frankfurt Motor Show mogliśmy zobaczyć luksusowe coupe o kodzie E31. Samo projektowanie auta zajęło trzy lata, lecz ten czas przepracowano naprawdę dobrze. Aktualnie to auto jest absolutnym klasykiem.
Nie chodzi tutaj jedynie o design, który rzeczywiście jest naprawdę wyjątkowy. Niesamowite wrażenie robiły silniki – V8 lub V12. Najmocniejszą jednostkę zaprezentowano w modelu M8, który jednak był wersją wyłącznie prototypową i wyprodukowano zaledwie jedną sztukę. Osiągi miał jednak kosmiczne – 6-litrowy silnik V12 generował 550 koni mechanicznych oraz aż 620 niutonometrów momentu obrotowego, co przekładało się na prędkość 250 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w czasie zaledwie 4.9 sekundy.

W 1999 roku zadecydowano o zakończeniu produkcji Serii 8. Jej miejsce w gamie BMW zajęła Seria 6, która przetrwała do 2018 roku. Po zakończeniu produkcji drugiej generacji tego auta, zadecydowano o… powrocie Serii 8 do łask. Tak oto w 2018 roku mogliśmy ujrzeć ponowne wejście na salony BMW Serii 8. Czy ta zmiana cyferki wyszła marce na dobre? Zapewne minie jeszcze trochę czasu, nim się tego dowiemy, lecz aktualna Seria 8 spisuje się całkiem nieźle.
BMW Serii 8 – dane techniczne
Próżno jest szukać jakichkolwiek podobieństw z pierwszą generacją tego auta – pod względem stylistycznym nowej serii 8 zdecydowanie bliżej jest do bezpośredniego poprzednika, czyli Serii 6. Najnowsze wcielenie wygląda jednak od niej o wiele masywniej, choć przybrało na rozmiarach jedynie wszerz (1902 mm). Jeżeli zaś chodzi o długość (4851 mm) oraz wysokość (1346 mm), Seria 6 prezentuje się w tej materii okazale. Jest to jednak celowy zabieg stylistyczny, by nowa Seria 8 wyglądała o wiele bardziej sportowo.
Jak zaś wygląda sytuacja z możliwościami tego auta? Ogrom systemów bezpieczeństwa oraz technologii, które dodają mnóstwo przyjemności z jazdy, elegancko zaprojektowane wnętrze i wybitne możliwości pod względem osiągów sprawiają, iż ten samochód jest prawdziwym dziełem sztuki i naprawdę trudno jest przejść obok niego obojętnie. W swoim sportowym charakterze nie zapomniano o nutce luksusu, dzięki czemu nowa Seria 8 prezentuje się zniewalająco.
BMW Serii 8 – porównanie wariantów 840d i M8
Jeżeli chcemy dobrze porównać poszczególne samochody, warto jest zacząć od właściwości technicznych. W pierwszej kolejności, wersja M8 jest odrobinę większa od 840d (5098 vs 5082 mm długości, 1943 vs 1932 mm szerokości oraz 1420 vs 1407 mm wysokości). Wariant z literką M jest także cięższy o ponad 100 kilogramów (2055 vs 1925 kg), a także posiada odrobinę większą średnicę zawracania (12,9 vs 12,6 metrów).
Co zaś jest takie samo? Przede wszystkim zawieszenie. W obu autach z przodu mamy podwójny wahacz, zaś z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Otrzymujemy również takie same hamulce tarczowe oraz skrzynię biegów i napęd na cztery koła.
Największą różnicą jest jednak jednostka napędowa. Jak literka w nazwie modelu wskazuje, 840d posiada silnik diesla. Ma on pojemność 3 litrów i posiada sześć cylindrów ustawionych liniowo. Generuje on 340 koni mechanicznych oraz zawrotne 680 niutonometrów. Pozwala to na rozpędzenie auta do setki w 5.1 sekundy. Choć rzeczywiście te wartości już teraz mogą brzmieć zawrotnie, jest to nic przy możliwościach M8.
Jednostka V8 o pojemności 4.4 litra generuje aż 600 koni mechanicznych i 750 niutonometrów! Czas 0-100 km/h? Zaledwie 3,3 sekundy! W aspekcie surowej prędkości, M8 bije na głowę wersję 840d. Pod względem ceny jednak, wersja 840d ma jednak pewną przewagę. Choć osiągi oraz wyposażenie są tam ciut gorsze, kosztuje ona prawie 300 000 złotych mniej niż M8 (456 400 złotych vs 744 300 złotych w najsłabszych wersjach wyposażenia). Czy jednak warto dopłacić tę różnicę i wybrać M8? Ta decyzja pozostaje już kwestią całkowicie osobistą.